În data de 26 martie, Intergrupul pentru problematica persoanelor cu dizabilități din cadrul Parlamentului European a avut o întâlnire pe tema Cardului european de parcare pentru persoanele cu handicap, care a reunit factori de decizie, persoane cu dizabilități și autorități responsabile cu implementarea acestuia.

Cardul de parcare pentru persoanele cu dizabilități este una dintre cele mai vizibile inițiative ale UE pentru persoanele cu handicap și este, de asemenea, una dintre cele mai vechi. Acesta a fost creat în 1998 ca urmare a recomandărilor Consiliului de a înființa Cardul pentru a facilita libera circulație în UE. Având forma unei recomandări, nu este obligatorie și oferă doar o armonizare minimă, în special în ceea ce privește designul.

Statele membre sunt responsabile pentru desemnarea autorităților care distribuie cardurile, de obicei la nivel local sau regional. Ele decid, de asemenea, cine este eligibil pentru Card. Întrucât fiecare stat membru poate să hotărască ce norme se aplică atunci când se folosește cardul, acest lucru a dus la o anumită confuzie.

Conferința s-a axat pe trei puncte principale:

• Diferitele moduri în care este emis Cardul.

• Cine este eligibil pentru Card.

• Utilizarea frauduloasă și blocarea locurilor de parcare rezervate persoanelor cu handicap.

Conferința a inclus o prezentare a bunelor practici.

Adam Kosa, deputat în Parlamentul European, a explicat că există numeroase probleme administrative care duc la confuzie, prin folosirea cardului de parcare în străinătate: acesta este adesea dat nu doar persoanelor cu mobilitate redusă, ci și altor persoane cu dizabilități. El a menționat că există și terminologii și baze juridice diferite în întreaga UE. Unele exemple de bune practici, cum ar fi o campanie de postere din orașul Split, Croația, au sporit gradul de conștientizare a problemei, și anume că locurile de parcare sunt blocate de cei care nu sunt persoane cu dizabiltiăți. Potrivit deputatului european Kosa, obiectivul nostru în UE ar trebui să fie armonizarea și diminuarea acestor diferențe.

Olga Sehnalova, membră a Parlamentului European, a fost de acord cu colegul său și a menționat că ar trebui să facă legătura și cu legislația UE privind accesibilitatea, cum ar fi Actul european privind accesibilitatea. Cardul de parcare este o inițiativă importantă, dar trebuie făcute progrese și în ceea ce privește, de exemplu, transportul public accesibil persoanelor cu handicap. Ea a menționat, de asemenea, cazul unei persoane cu dizabilități din Cehia care a vizitat Viena, a cărei mașină a fost remorcată. Regulile din Republica Cehă nu permit acest lucru dacă deții un card pentru persoanele cu dizabilități, dar persoana nu era conștientă de regulile locale din Viena. Din cauza dizabilității sale, era fizic incapabilă să-și recupereze mașina, fiind nevoie ca un prieten să vină din Cehia pentru a-o ajuta. Acesta este un exemplu al problemelor care există în prezent cu Cardul de parcare.

,,Operation Enable” este o inițiativă care se desfășoară în Dublin, din 2007. Este condusă de poliție și de organismul de parcare contractat, în colaborare cu autoritatea locală, Asociația irlandeză a conducătorilor auto cu handicap și o organizație care reprezintă utilizatorii de scaune rulante. Se concentrează pe utilizarea necorespunzătoare a cardului și blocarea spațiilor de parcare pentru persoanele cu handicap.

De la începutul activității ,,Enable”, a avut loc o creștere a numărului de bilete de parcare emise: de la 2589 bilete în 2017, în 2018 au fost 4138, cu o creștere de 60%. În consecință, amenda a crescut de la 80 € la 150 €.

Inițiativa a primit un feedback pozitiv din partea mass-mediei, conducând la mai multe indicii privind utilizarea incorectă. Aceasta a obținut o prezență impresionantă în social media, contul de twitter având peste 500 000 de urmăritori. Acest lucru a contribuit la obținerea transportului în comun la nivel național și la nivelul UE, conducând la o inițiativă europeană condusă de TISPOL (Rețeaua poliției rutiere europene), care va fi lansată la 3 decembrie 2019.

Sistemul ,,handi2park” este o aplicație mobilă gratuită dezvoltată de guvern. Principalul motiv pentru lansarea acestui sistem a fost faptul că 1/3 din cardurile verificate la Bruxelles nu mai sunt valabile.

„Handi2park” a fost folosit din ianuarie 2019 și a capturat deja 259 de cazuri de fraudă numai în zona Bruxelles-Vest. O bază de date va sprijini municipalitățile de la Bruxelles să își aplice regulile, deoarece fiecare din cele 19 municipalități are propriul plan de parcare. De asemenea, va exista un vizualizator de hărți în care puteți vedea locurile de parcare din aplicație, iar persoanele cu dizabilități vor putea căuta și locuri de parcare gratuite în timp real. Acest lucru se poate face deja prin intermediul ,,parcării Bruxelles, aplicația ,,pe roți” și, în curând, și prin intermediul calculatorului de bord al autovehiculelor.

Ca urmare a întâlnirii, EDF emite următoarele recomandări:

• Armonizarea suplimentară a normelor privind eligibilitatea și procedura de emitere, într-o formă obligatorie pentru statele membre. În special, examinarea problemelor privind validitatea cardului, sancțiunile în caz de fraudă și criteriile pentru primirea unui card în primul rând.

• Facilitarea schimbului de bune practici între autoritățile naționale, prin demararea unui grup de lucru al Comisiei pe această temă, care să permită dezvoltarea ideilor la nivelul UE.

• Sprijinirea altor inițiative ale UE, cum ar fi Cardul european pentru dizabilitate, care nu poate înlocui Cardul de parcare, dar care sunt conectate.

• Deoarece pare să existe o dificultate pentru utilizatorii Cardului de a înțelege normele aplicabile pentru utilizarea spațiilor de parcare pentru persoanele cu handicap din diferite state membre sau chiar de la municipalități, EDF recomandă stabilirea unei baze de date cuprinzătoare care să ofere o imagine de ansamblu asupra regulilor, atât timp cât acestea nu sunt armonizate.

• Chiar dacă există un model standardizat al Cardului în Recomandarea inițială a Consiliului, proiectarea cardului variază în mod semnificativ în practică, ceea ce face ca punerea în aplicare să fie dificilă, mai ales într-un context transfrontalier sau în locuri cu mulți turiști.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.