Vineri, 20 martie, între 15:00-16:30, a avut loc un webinar despre modul în care organizațiile persoanelor cu dizabilități pot comunica cu presa, iar accentul a fost pus pe presa europeană.

Din partea CNDR a participat la webinar Sorin Ţaţa, ofiţer pentru comunicări internaţionale.

Webinarul a fost moderat de către André Félix, coordonatorul pentru comunicări externe al EDF.

Invitaţi au fost Jack Parrock, jurnalist Euronews şi Karolina Kozik, divizia Drepturi pentru persoanele cu dizabilităţi de la Human Rights Watch.

Contextul media, la Bruxelles și nu numai, s-a schimbat enorm de mult în ultimii ani. Industria mass-media trebuie să se reinventeze, ca să ţină pasul cu spaţiul digital, unde există un număr fără precedent de mesaje și din ce în ce mai puțini jurnaliști care să le analizeze.

Cum pot organizațiile persoanelor cu dizabilități să se asigure că mesajele transmise ajung și sunt distribuite de grupurile media? Cum se pot contacta și educa jurnaliștii în problemele legate de dizabilitate? Acest webinar a oferit exemple de bune practici, studii de caz și informații pentru a dezvolta strategii media, care să se asigure că persoanele cu dizabilități sunt auzite de către mass-media.

Webinarul s-a concentrat în special pe mass-media din spaţiul UE. Obiectivele au fost după cum urmează:

• Să ofere o imagine de ansamblu asupra modului de lucru al jurnaliștilor și asupra celor mai bune canale și mesaje,ca să se ajungă la aceştia.

• Să ofere exemple de la alte organizații pentru drepturile omului.

Deşi a fost un webinar destul de scurt ca durată, a fost plin de informaţii utile venite de la profesionişti. Chiar dacă unii dintre participanți le-ar putea considera lucruri elementare, ele reprezintă baza oricărei comunicări cu mass-media şi jurnaliştii. Mai jos, sunt sintetizate cinci sfaturi esenţiale, pe care orice persoană cu dizabilități ar trebui să le aplice în comunicările de zi cu zi.

1. Atenţie la titlu!

Într-o lume, în care informaţia abundă pe toate canalele, este greu să atragi atenţia cititorului. Mai ales, când te adresezi unor jurnalişti care primesc mii de mesaje pe zi.

Foarte mulţi dintre noi acordăm o importanţă superficială titlului, mai ales când vine vorba de e-mailuri. De câte ori nu ai trântit ceva acolo, doar ca să nu fie spaţiul gol? Este cea mai mare greşeală! Prima, şi de multe ori ultima ta şansă de a atrage atenţia este titlul.

Titlul face diferenţa între un mesaj citit şi unul aruncat la gunoi, fără să fie măcar deschis. Ai câteva secunde pentru a atrage atenţia cititorului. Foloseşte-le! Şochează-l, fă-l curios, transmite-i într-o propoziţie că ai ceva de spus!

2. Alege imaginile cu foarte mare atenţie

Trăim într-o societate vizuală. Foloseşte-te de grafice, de fotografii sau reprezentări unice, ca să fixezi în mintea cititorului mesajul pe care vrei să îl transmiţi. Ataşează o imagine memorabilă oricărui text şi vei avea mai multe şanse atât să atragi atenţia, cât şi să fii ţinut minte.

Regula de bază este: nici o bucăţică de text fără o imagine.

3. Construieşte-ţi o reţea de jurnalişti

Dacă ai prieteni în mass-media, sau oameni cu care colaborezi în mod frecvent, păstrează o relaţie strânsă cu ei. Încearcă să îi ţii aproape tot timpul. Dă-le un telefon, vezi ce mai fac. Scoate-i la o cafea şi încearcă să-I aduci în zona ta personală.

4. Folosește Twitter-ul

Deşi nu foarte popular în România, Twitter-ul este o platformă foarte folosită de către persoanele publice din Europa. Majoritatea jurnaliştilor şi a politicienilor europeni au conturi pe Twitter prin intermediul căruia comunică cu cititorii lor şi adună informaţii despre subiectele fierbinţi din lume.
Este mult mai potrivit să iei legătura cu o astfel de personalitate printr-un tweet, decât prin intermediul unui e-mail. Comunicarea se face instant şi, poate şi mai important, discuţiile sunt publice, puţând fi văzute de către toată lumea. Ai şanse mult mai mari ca mesajul tău să
ajungă la destinatar de cât printr-un e-mail care poate fi uşor trecut cu vederea.

5. Spune o poveste

Toţi jurnaliştii caută o poveste bună. Învaţă să foloseşti tehnici de storytelling în mesajele tale. Dă o dimensiune umană, foloseşte emoţii. Adăugă-l pe cititor în povestea ta. Nu fi impersonal şi rece.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.