Cercetările recente au deschis un nou orizont în ceea ce privește înțelegerea beneficiilor acizilor grași Omega 3 aduse sănătății, spulberând convingerea medicală pe termen lung conform căreia micșorarea creierului și moartea celulelor nervoase sunt progresive și ireversibile.

Aproximativ 60% din materia cenușie a creierului este compusă din grăsimi, așadar nu este de mirare că acizii grași Omega 3 sunt strâns legați de starea de sănătate a acestui organ vital. Țesutul cerebral abundă în acizi grași Omega 3. Aproximativ 8% din greutatea creierului este alcătuită din acizi grași omega-3 – blocul de construcție pentru aproximativ 100 miliarde de neuroni. Prin urmare, Omega 3 este esențială pentru structura normală și funcționarea optimă a creierului.

Acizii grași Omega 3 facilitează comunicarea dintre celulele creierului. Pentru ca un impuls nervos să treacă de la un neuron la altul, trebuie să pătrundă prin membrana celulei care împrejmuiește neuronul. Acizii grași Omega 3 păstrează această membrană exterioară mai flexibilă, facilitând semnalele cerebrale să treacă prin spațiul dintre celule. De asemenea, omega 3 sporește producerea de neurotransmițători și reduce procesul oxidativ și inflamator al creierului, în urma unei leziuni.

Există doi acizi grași importanți: Acidul eicosapentaenoic (EPA) și acidul docosahexaenoic (DHA). Beneficiile aduse de acizii grași creierului rezultă în principal din DHA și, într-o mai mica măsură din EPA. DHA este o componentă structurală primară a cortexului cerebral, zona creierului responsabilă cu memoria, limba, creativitatea, judecata, emoția și atenția.

Persoanele cu nivel scăzut al DHA au creierul mai mic, acest acid gras reprezentând 97% din suprafața ocupată de acizii grașii Omega 3.

Acidul gras EPA este responsabil cu irigarea sănătoasă a creierului, îmbunătățindu-i funcția. Omega 3 se acumulează în creier în timpul dezvoltării fetale, fiind esențial în dezvoltarea cerebrală a copiilor.

Acizii grași Omega 3 au capacitatea de a opri declinul cerebral și patologia asociată înaintării în vârstă. Un nivel scăzut de Omega 3 duce la îmbătrânirea prematură a creierului, la o funcționare deficitară, crescând riscul de a dezvolta boli neurologice, boli degenerative ale sistemului nervos central, cum ar fi demență, Alzheimer și schizofrenie.

Omega 3 sunt considerați acizi grași esențiali deoarece organismal uman nu îi poate produce în mod natural și atunci trebuie asimilați din alimentație, fie prin suplimente, fie prin alimentele care îi conțin.

Principalele surse de acizi grași Omega 3 sunt:
– Peștele (cel gras sau ocenic): hering, somon, macrou, ton, sardine, anșoa)
– Uleiul de pește
– fructele de mare
– uleiurile vegetale: de in, de soia, de canola.

Semințele de in, de chia și nucile conțin, de asemenea, acizi grași Omega 3. În cazul în care ești vegetarian sau nu-ți place peștele, o altă variantă o reprezintă adăugarea în dietă a suplimentelor, capsule cu ulei de pește.

Doza zilnică recomandată de DHA si EPA este de 1 gram pe zi.

Copiii ai căror mame iau suplimente de Omega 3 în timpul sarcinii sunt mult mai inteligenți și mai sociabili, mai puțin predispuși în a dezvolta boli ca ADHD, autism sau paralizii cerebrale. În plus, o doză optimă de Omega 3 poate reduce simptomele de ADHD, imbunătățiindu-le atenția și reducându-le în mod considerabil nivelul de agresivitate și de hiperactivitate.

Se pare că grăsimile Omega 3 s-au dovedit benefice și în combaterea depresiei.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.