În contextul pandemiei de coronavirus și a impactului său disproporționat asupra persoanelor cu dizabilități, Forumul european al persoanelor cu dizabilități (EDF) a elaborat o serie de recomandări pentru factorii de decizie, în urma discuțiilor cu membrii săi și pe baza activității actuale și a priorităților acestora.

Aceste recomandări urmăresc să abordeze gama de riscuri cu care se confruntă persoanele cu dizabilități. Persoanele cu handicap se confruntă cu aceleași riscuri, precum restul populației, la care se adaugă alte probleme: întreruperea serviciilor și a susținerii, în unele cazuri, afecțiunile medicale preexistente care le expun riscului de a se îmbolnăvi sau de a muri, lipsa accesului la informații despre sănătate, faptul de a trăi într-o lume inaccesibilă, unde barierele în calea bunurilor și a serviciilor sunt peste tot, fiind mult mai predispuse să trăiască în medii instituționale.

Accesibilizarea comunicării în sănătatea publică

Fiecare persoană are dreptul la informații imediate și corecte despre epidemie și măsurile pe care ei și familiile lor ar trebui să le ia. Acest lucru include:

• furnizarea de metode accesibile și alternative de accesare a informațiilor generale, care se bazează nu doar pe site-uri web (linii telefonice automate, videoclipuri, pliante etc.) ;

• servicii de subtitrare și interpretare corespunzătoare a limbajului semnelor;

• informații furnizate în limbaj simplu și în format ușor de citit;

• utilizarea tehnologiei digitale complet accesibile;

• asigurarea că numerele de telefon și alte canale directe care furnizează informații privind sănătatea publică sunt pe deplin accesibile, inclusiv servicii care includ descriere audio pentru persoanele surde și cele cu deficiențe de auz;

• asigurarea că numerele de urgență (atât 112, cât și numere de telefon specifice stabilite pentru această pandemie) sunt pe deplin accesibile, inclusiv servicii ce conțin descriere audio pentru persoanele surde și cu deficiențe de auz.

Aceasta se aplică tuturor informațiilor publice și private, inclusiv furnizorilor de știri naționale și locale (atât în direct, cât și înregistrate) și serviciilor de sănătate. Pot fi utile și anumite pagini web cu întrebări frecvente pentru a răspunde îngrijorărilor persoanelor cu dizabilități și ale familiilor acestora.

Servicii de sănătate accesibile, inclusive, igienice și alte facilități

• Facilitățile și serviciile implicate în furnizarea carantinei ar trebui să fie pe deplin accesibile persoanelor cu dizabilități, inclusiv accesibilitatea completă a informațiilor.

• Personalul medical trebuie să fie informat despre riscurile cu care se confruntă persoanele cu afecțiuni medicale preexistente, care sunt mai vulnerabile la afecțiuni respiratorii.

• Toate punctele de intrare în unitățile de sănătate (inclusiv cele care ar fi considerate „intrări secundare” și care, de fapt, reprezintă singura intrare accesibilă) trebuie tratate cu aceleași protocoale de igienă ca toate celelalte părți ale serviciului. Aceasta include curățarea balustradelor pentru rampe sau scări, clanțele ușilor etc.

• Produsele dezinfectante și alte materiale de igienă ar trebui să fie, în aceeași măsură, disponibile pentru persoanele cu dizabilități. Acestea ar trebui să fie amplasate într-un loc accesibil, ar trebui să existe informații accesibile care să indice locația lor, iar mecanismul de distribuire a produsului ar trebui să fie accesibil.

  • UE ar trebui să ofere țărilor cărora le lipsesc truse de protecție personală, truse pentru a evita infecția. Acest echipament ar trebui să fie destinat angajaților din prima linie, cum ar fi personalul medical, lucrătorii sociali, agenții de ordine, etc.

Investiția în furnizarea de servicii și sprijin – solidaritatea europeană este necesară pentru a asigura consolidarea serviciilor esențiale

• Sistemele de sănătate și asistență socială sunt în mod constant subfinanțate în toată UE. Investiția în aceste servicii este esențială și urgentă pentru a se asigura că pot suporta costurile crescute, asociate crizei, inclusiv medicamente, materiale de protecție și ore suplimentare ale personalului, într-un mod care să-i includă pe toți cei din populația afectată.

  • UE trebuie să ofere sprijin financiar de urgență suplimentar pentru a ajuta statele membre în această perioadă extrem de dificilă pentru unele țări.

Implicarea persoanelor cu dizabilități

• Persoanele cu dizabilități, prin intermediul organizațiilor lor reprezentative (Organizații pentru persoanele cu handicap – DPO), sunt cele mai în măsură să consilieze autoritățile cu privire la cerințele specifice și la cele mai potrivite soluții atunci când acestea oferă servicii accesibile și inclusive.

• Toate activitățile de izolare și de limitare a epidemiei cu COVID-19 (nu numai cele direct legate de incluziunea persoanelor cu dizabilități) trebuie planificate și puse în aplicare cu participarea activă a persoanelor cu dizabilități și DPO-uri – acest lucru se aplică inițiativelor din întreaga comunitate și ale populației, precum și situațiilor individuale.

 Asigurarea că persoanele marginalizate și izolate nu vor rămâne fără bunuri esențiale, fără sprijin și contact uman

• Atunci când vizitele la unitățile de îngrijire sunt interzise și distanța socială este recomandată, persoanele care sunt deja izolate vor fi printre cele mai afectate. Nimeni nu ar trebui să rămână fără sprijin, mâncare și servicii esențiale. Urbaniștii trebuie să se asigure că nimeni nu este lăsat în urmă.
Rețelele de asistență și dispozitivele de asistență

• Finanțarea și soluțiile practice trebuie să fie disponibile pentru a se asigura că persoanele cu dizabilități nu sunt afectate în mod negativ de pierderea temporară a persoanelor din rețelele de asistență (inclusiv asistenți personali, familie și servicii profesionale specifice) prin boala sau impactul indirect al COVID-19.

• În mod similar, trebuie acordată prioritate serviciilor implicate în furnizarea și repararea dispozitivelor de asistență esențiale.

Protejarea veniturilor

• Autoritățile trebuie să se asigure că persoanele cu dizabilități și cu probleme medicale subiacente pot lucra de acasă, și, dacă acest lucru nu este posibil din cauza naturii locului de muncă sau a altor motive, trebuie să li se asigure un concediu special care să garanteze 100% din veniturile angajaților.

• În multe țări, există schimbări radicale în serviciile publice, inclusiv închiderea serviciilor de educație și reabilitare, facilități de zi și creșe. Este esențial ca persoanele care trebuie să părăsească locul de muncă pentru a-și susține membrii familiei sau pentru alții pe care i-ar putea ajuta, să primească în continuare un venit acceptabil în această perioadă.

Asigurarea că mesajele de comunicare în sănătatea publică sunt nediscriminatorii și pline de respect 

• Multe persoane cu afecțiuni medicale preexistente, persoanele în vârstă și persoanele cu nevoi complexe prezintă cel mai mare risc pentra a face complicații severe din cauza COVID-19. Cu toate acestea, transmiterea de mesaje publice pe această temă trebuie să fie pline de respect și imparțiale, evitând posibila discriminare față de orice parte a populației, bazată pe vârstă sau dizabilitate.

Asigurarea numărului de persoane cu dizabilități

• Sistemele de informații în materie de sănătate și monitorizarea stării de sănătate, precum și noile sisteme utilizate pentru a monitoriza răspândirea și efectul COVID-19 ar trebui să fie dezagregate în funcție de vârstă, sex și handicap.

Asigurarea protejării cetățenilor străini

• UE ar trebui să garanteze statelor membre să acorde atenția cuvenită, fără niciun fel de discriminare, fiecărei persoane, indiferent de naționalitatea sa.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.